Billion dollar baby! (כולל גראפים להשוואה עם ספורטים אחרים)/ עומר מזיג

אז כולם בווטסאפ של הופס התחרפנו מההחתמות הראשונות של מועד ההעברות הזה, כאילו לא דיברנו חודש על זה שהכסף הולך להיות מטורף. אז החלטתי לקחת שעה להסביר פה לא רק איך הכסף עומד להיות מטורף, אלא מה המתמטיקה שמובילה לכך, שתאפשר לנו לשפוט את החוזים בצורה שקולה.

או במילים פשוטות יותר – לפני שאתם מתפלצים מ64 ל4 שנים של מוזגוב – תקראו את זה קודם. יש מצב שעדיין תתפלצו – אבל לפחות זו תהיה התפלצות מוצדקת 🙂

כסף פנוי בליגה

מי שלא מעוניין בחישוב – ואני לגמרי אבין, אלה המון מתמטיקה ומספרים – מוזמן לקפוץ לפסקה לפני האחרונה. מי שלא:

הנה שלוש הגורמים שיושבים על חישוב השכר של קבוצה כשהיא נכנסת למועד ההעברות:

  • משכורות קיימות – כל המשכורות של השחקנים החתומים של הקבוצות לעונת 2016-2017. דגש חשוב – מדובר על המשכורת של העונה הבאה ולא של העונה שעברה, כך שלדוגמא מייקל קיד גילקריסט נספר תחת התקרה לא כ6.3 מיליון של חוזה הרוקי, אלא כ13 מיליון, שהוא השכר שלו תחת הארכת החוזה ששארלוט נתנה לו שנה שעברה.
  • כסף "מת" – שחקנים ששוחררו מהקבוצה לפני שהסתיים החוזה שלהם, והקבוצה עדיין חייבת לשלם להם משכורת. לדוגמא, ברוקלין תשלם 5.5 מיליון לדרון וויליאמס השנה – זכר לשחרור מחוזה העתק שלו לפני שנה – והכסף הזה יושב גם כן כנגד תקרת השכר שלה כיום.
  • Cap holds – זה כבר יותר מסובך, אבל חשוב להבנה – כששחקן מסיים חוזה בקבוצה מסוימת, הוא עדיין נספר כנגד תקרת השכר שלה, בסכום שאפילו גבוה יותר מהכסף אותו הרוויח בחוזה הקודם. קבוצה יכולה לוותר על ההתחייבות הכלכלית הזו ברגע, אבל זה אומר שהיא לא יכולה להשתמש בזכויות בירד – אלה שמאפשרות לה להשאיר שחקן בקבוצה גם במחיר של חריגה מתקרת השכר – כדי להחזיר אותו, וחייבת להשתמש באקספיישנים קטנים בהרבה, או להחתים אותו על מקום פנוי תחת התקרה. לדוגמא, עד שדוראנט חותם מחדש באוקלוהומה, הוא עדיין נספר כ26 מיליון תחת תקרת השכר של התאנדר.

למה אני מסביר לכם את זה? כי הדרך להבין כמה כסף פנוי יש לכל קבוצה היא בהשוואה של סכום הגורמים האלה כנגד תקרת השכר של השנה – 94 מיליון.

והcap holds הוא מספר בעייתי להכניס לחישוב כזה. לדוגמא – בחישוב כזה אוקלוהומה נמצאת בחריגה של 26.9$ מיליון מעל תקרת השכר. אבל אם דוראנט יחתום שם על חוזה מקסימום בשכר התחלתי של 28.2$ מיליון, והחריגה שלהם מהתקרה לא תגדל בכל הסכום הזה, אלא רק בהפרש שלו מהCap hold של KD – שנכלל במספר המקורי ועומד על 26$ מיליון. כלומר, חוזה מקסימום לדוראנט יעלה את החריגה של התאנדר מתקרת השכר ב2$ מיליון בלבד. באופן מקביל, אם דוראנט מחליט לחתום בקבוצה אחרת, החריגה של OKC קטנה ב26$ מיליון, והם כמעט מתחת לתקרה.

בגלל השוני הגדול בcap hold בין שחקן לשחקן, והפער בין זה לבין השכר הצפוי לשחקן בחוזה חדש, אין הרבה מה לעשות עם המספר הקודם.

המספר הנכון לחישוב יהיה כזה שלא יכלול את הcap holds – כסף שלא באמת משולם – בחישוב כזה:

 

94 מיליון (תקרת השכר)

*

30 (מספר הקבוצות)

סך המשכורות הקיימות והdead cap ל2017

סך הcap holds של בחירות הסיבוב הראשון בדראפט של השנה (נחשבות כנגד התקרה, אבל לא נרצה שיכנסו לחישוב שלנו ככסף שאפשר לתת לשחקנים חופשיים)

=

כל הכסף הממשי שקבוצות יכולות לשלם לשחקנים החופשיים השנה בליגה מבלי לעבור את תקרת השכר.

והמספר הזה עומד – באופן מדויק להדהים – על 1.00 מיליארד דולר(!!!!!!!).

 

אני אחזור בשביל הסיכום – ל30 קבוצות הליגה יש מיליארד דולר לחלק הקיץ לשחקנים החופשיים במשכורות התחלתיות לשנת 2017. זה מספר פסיכי, שבפועל יהיה אפילו גדול יותר, כיוון שיותר קבוצות יסיימו את הקיץ מעל תקרת השכר – בעזרת שילובים של כל מיני אקספשיינים שמאפשרים לעבור אותה – שמאשר מתחתיה.

זה במאקרו. מחר נדבר על המיקרו – למי מיליארד הדולר האלו הולכים, ומה זה אומר עבור שחקן הNBA הממוצע.

תעקבו

 

 

***************************

תוספת של מנחם: סתם לאלה המעוניינים!

המשכורת הממוצעת של שחקן NBA בשנה הבאה תהיה כ-8.9  מיליון דולארים. המשכורת "האמצעית" (50TH PERCENTILE) תהיה 4.9 מיליון דולארים. אין אף ספורט המתקרב לכך:

 

 

 

s).
Average Athlete Salaries

 

BUSINESS.COM

(ז"א לפני ההעלאות המטורפות לשנה הבאה)

Key to abbreviations: NBA (National Basketball Association, basketball, United States/Canada), IPL (Indian Premier League, cricket, India), MLB (Major League Baseball, baseball, United States/Canada), EPL (English Premier League, soccer, United Kingdom), NHL (National Hockey League, hockey, United States/Canada), Bundesliga (soccer, Germany), Serie A (soccer, Italy), NFL (National Football League, American football, United States), La

Subscribe
Notify of
17 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
רועי ויינברג
Admin
2 ביולי 2016 17:45

וזה מראה לנו, שוב, שהרבה יותר משתלם לכל שחקן חופשי שירצה בכך על חוזה חד שנתי. היחידים שעשו את זה עד עכשיו הם ג'ף גרין וג'סטין המילטון, כשנראה רק אצל גרין זה מבחירה.

רועי ויינברג
Admin
2 ביולי 2016 18:04

ניסיתי למצוא עוד משהו חוץ מזה שהמשכורות האלו, מבחינה פרופורציונית הגיוניות לחלוטין בהתחשב ברווח שהשחקנים מביאים. יש שחקנים שמקבלים יותר מדי בזכות זה (היי סולומון היל), אבל המשכורות עצמן די הגיוניות

רביד אראל
רביד אראל
2 ביולי 2016 20:17

עומר יש לי שאלה קצת מוזרה.
ב2K כאשר לקבוצה יש זכויות בירד על שחקן היא יכולה להציע לו חוזה מקסימום שהקפיצה בין שנה לשנה היא 7.5%+. האם זכויות הבירד עובדות ככה גם במציאות?

דדי
דדי
2 ביולי 2016 20:47

כן.

רביד אראל
רביד אראל
2 ביולי 2016 22:25

סבבה, תודה רבה.

אפלטון
אפלטון
2 ביולי 2016 20:52

תודה עומר.
חייב להגיד שעכשיו עם כל הסכומים שרצים ואחרי החריגה המטורפת של קליבלנד בשביל האליפות שנה שעברה זה די הוציא לי את הרוח מהמפרשים בלנסות להבבין את השיטה.
זה רק מראה שהליגה חייבת תקרה קשיחה ולשם הבעלים גם הולכים לכוון.

מנחם לס
2 ביולי 2016 20:59

כך או כך, כל העסק מקומם ויש לי רושם שיקרה איזה שהוא פיצוץ, היכן שהוא. לא ייתכן שתהיה אינפלציה כזאת בהכנסות לבעלי הקבוצות והכנסות לשחקנים כשאנשים כאן מהמעמד הבינוני לא זכו להעלאה במשכורתם כבר 15 שנים. אני רואה איזה מועמד למושל מדינה שיחליט לפני הבחירות שהוא קובע מס מותרות של המדינה (לא מס הכנסה) על הכנסות מבעלות על קבוצות בסך 35% שיילך ל-'חינוך' או "פיתוח ספורט בשכונות עוני" ואז כל העסק יחזור להיות נורמלי

דדי
דדי
2 ביולי 2016 21:45

וכשהיו קבוצות שהפסידו כסף, הציבור השתתף בכיסוי ההפסדים של בעלי הקבוצות ?

הדלת האחורית של בית האח-הגדול
הדלת האחורית של בית האח-הגדול
2 ביולי 2016 21:49

אופק בוכריס הוא סוכן מוסד לשעבר

לידיעת הציבור
לידיעת הציבור
2 ביולי 2016 22:56

במשפחתו של "ראש-המוסד" יורם כהן היחסים מעט עכורים…

אופיר מתתיהו (סתם ילד)
אופיר מתתיהו (סתם ילד)
3 ביולי 2016 0:18

ספאמר מסריח…

אופיר מתתיהו (סתם ילד)
אופיר מתתיהו (סתם ילד)
2 ביולי 2016 23:53

עומר מה המייל שלך?

סומסום
סומסום
3 ביולי 2016 1:59

בהקשר הרחב יותר, כדאי להציץ בוידאו הזה, שמציג את אי השוויון והעיוות המטורף בחברה האמריקאית – יעיף לכם את המוח:
https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM

trackback

[…] יצר לנו מצב שבו – כמו שהצגתי כאן לפני חודשיים – 30 קבוצות הליגה היו צריכות לבזבז מיליארד דולרים […]

סגירת תפריט
17
0
Would love your thoughts, please comment.x